21. 2. 2016

Můj nový Garmin Forerunner 235 a garmiňácké novinky

Tak jsem podlehl a před dvěma týdny jsem si pořídil Garmin Forerunner 235. Měsíční zkušenost s Fenix 3 mě prostě dostala - jen tolik peněz mi nepřišlo účelných, FR 235 je za polovinu. Jak se dalo čekat, Garmin záhy kontroval ohlášením modelu, který bych si možná koupil raději. Takže?
Nebudu FR 235 recenzovat, o to se postarala řada jiných. Bolístky z Fenixe už jsem měl zvládnuté, takže vím, že hodinky je třeba nastavit jednou v mobilní aplikaci a jednou v samotných hodinkách, už mě to nezaskočilo. Stejně tak mě nepřekvapuje, že občas se synchronizace s mobilem prostě nechytá a naskočí bez důvodu o pár desítek minut později.

Jak jsem si Garmin oblíbil, tak mi některé věci z jeho přístupu fest vadí. To pozitivní je, že na FR 235 je spolehnutí a jediná vada na kráse je malá krása. Je to prostě plasťák, hodinky vypadají jako z nejlevnějšího plastu, stejně tak krycí sklíčko je kus tenkého plastu. Dost možná je to kvůli tomu, aby hodinky byly co nejlehčí na běhání, já jsem je ale také kupoval na každodenní nošení. Pravda také je, že Fenix 3, ačkoliv - či spíše právě proto - je zapouzdřen do masivního kovu a sklad, je podstatně větší, často se mi stalo, že při běžném oblékání do trička o něj zachytával. Líbil by se mi nějaký rozumný kompromis, už jen kvalitní minerální sklíčko by hodinky dost zvedlo a zbytek by se dal nějak odpustit. 

Forerunner 235 na ofiko fotkách, displej ve skutečnosti takhle kontrastní rozhodně není. Zleva: přehled denních kroků, VO2MAX ukazatel a přehled posledních čtyř hodin tepové frekvence. 


FR 235 jsem vybral mimo jiné i kvůli optickému senzoru tepu. Právě proto, že hodinky nosím pořád, jsem jej chtěl pro kontrolu. Kromě toho vím, že senzor tepu u Fitbitu výrazně zlepšuje odhadování doby spánku. Senzor tepu je fajn při klidovém režimu, ale podezření je, že při zátěži, když se potím, už udává hausnumera. Můj dosavadní rekord je 196 tepů, osobně bych řekl, Fitbit ukazoval s optickým senzorem 178 a kontrolní prsní pás za pár korun 172 - tedy asi tak, jako Fitbit. Podle toho, co píšou lidé v diskusích, je to ale hodně individuální, mě se vyplácí si hodinky na ruce víc přitáhnout, běžně je nosím volněji. A když to dává podezřele vysoká čísla, přetřu si senzor prstem, což je zase na utažených hodinkách nepříjemné dělat… No, babo raď.

Kdosi mi radi, že si můžu sehant nějaký prsní pás s podporou ANT+ a mělo by to tu výhodu, že bych hodinky mohl nosit za běhu přes rukáv. Pravda je, že dívat se za běhu pod rukáv bundy není extra pohodlné, jenže ačkoliv bundu i tričko mám tenké, stejně bych nad ně FR235 nedal. Už tak mám rezervu na pásku dost malou, přes oblečení by mi to zapnout nešlo, nebo bych pásek utahoval na krev, takže z nošení na oblečení nebude asi nic.

Nový Garmin Vivoactive HR

V pátek Garmin představil dvě novinky, jsou to upgrade chytrých sportovních hodinek Vivoactive a fitness náramku Vivofit. Zejména Vivoactive HR mě zaujal a dost bych o něm přemýšlel. Právě ta obtížná volba mezi různými modely je u Garminu už trochu peklo, protože Vivoactive se od Forerunner 235 a 630 liší jen málo (chybí mu některé běhací statistiky), zatímco má některé věci navíc a je podstatně levnější. 

Garmin Vívoactive HR opustil někdejší podivný čtvercový displej, tohle vypadá podstatně lépe...
Vivoactive HR jsou chytré hodinky vybavené GPS, dotykovým displejem, firemním optickým senzorem tepu Elevate a automatickým rozpoznáváním řady sportovních aktivit, které byste asi tak mohli vykonávat, což Garmin označuje jako Move IQ. Pomocí senzoru pohybu a tepu Vivoactive HR i Vivofit 3 samy rozpoznají, zda jdete, běžíte, plavete, jedete na kole nebo na elipticalu. Ručně můžete ještě spustit sledování golfu nebo pádlování.

Garmin Move IQ

U Move IQ se zastavím, protože je dost zajímavé a přitom dost nejasné. Kromě tohoto útržkovitého sdělení firma nic moc nepublikovala. Ani není zřejmé, zda aktivitu rozpoznají samy hodinky, z prohlášení by se zdálo, že ano - jinde se ale zase píše o tom, že je přehled k vidění až po synchronizaci do Connect, což je ovšem logické, v hodinkách vidět není. V případě Fitbitu rozpoznání provede až server v momentě, kdy se do něj data synchronizují. Vypadá to na první pohled jako že je to jedno, ale pokud by rozpoznávání práváděl cloud Garminu, mohly by funkci dostat i starší modely, repektive byla by nativní funkcí ve službě Garmin Connect pro všechny modely, které mají sledování pohybu a tepové frekvence. Třeba můj FR235.

Na druhou stranu je to trochu jedno. Je příjemné, že mi Fitbit sám započítá delší popocházení po městě jako procházky, člověka to dobře motivuje jít pěšky, místo popojet tramvají, ale zase že bych před vyběhnutím zapomněl zmáčknout čudlík, to se mi nestává.

Co je zádrhel, je cena. Za Vivoactive HR zaplatíte 250 dolarů, za FR 235 dáte oficiálně 330 dolarů, což je o dost více. Přitom Vivoactive má proti FR235 navíc barometr, dotykový displej a Moto IQ. Chybí mu naopak zřejmě některé statistiky pro běh jako VO2Max nebo čas regenerace a predikci času doběhu. Otázka je, jak moc na ně vsázíte.

Garmin v každém případě chytá dobrý vítr, co se fitness náramků týká, rozhodně naskočil za Fitbit a může ho pěkně pokousat. Jisté problémy tu ale jsou patrné. Zatímco u Fitbitu se všechno točí kolem vás a při výměně zařízení se vám data sloučí a pokračujete, aniž byste si něčeho všimli, u Garminu se všechno točí kolem přístroje. Když jsem vrátil Fenix a začal běhat s Forerunnerem, myslíte si, že Forerunner převzal staré statistiky a ty mi ukazuje? Kdepak, jede jen ty svoje. Na druhou stranu, to jsou drobnosti, už proto, že ty data Fitbit neukazuje vůbec, protože je nemá.

7 komentářů:

  1. Gratuluji k nové hračce :)
    Jen dvě otázky, Patricku, pro takový můj soukromý průzkum.
    (1) Běháš teď bez mobilu? Pro mne je vlastně dost těžké jej odložit, i když na něm už trasu dávno nezaznamenávám. Ne že bych musel být stále informován o všech emailech a sms, nebo že bych dokonce poslouchal hudbu. Říkám si však, že alespoˇn budu moci zavolat sousedovi, aby vyzvedl kluka ze školky, kdybych se moc loudal a nestíhal to, nebo Hance, aby pro mne dojela, kdybych už fakt nemohl. Za ty dva roky, co běhám, se to stalo jen 1-2x.
    (2) Nakupuješ věci (nejenom hodinky, ale i bundy a pod.) s ohledem na tvé momentální potřeby nebo s výhledem na to, k čemu bys je rád použil za rok-dva? Když jsem si kupoval hodinky, byla pro mne vedle ceny asi nejdůležitější výdrž baterky, protože jsem věděl, že chci běhat dlouho (a daleko). Ptám se, protože často používáš spojení jako "teď potřebuji / nepotřebuji / stačí mi a pod." Když ty obraty čtu, tak si pokaždé říkam: Ten chlap snad vůbec nemyslí na to, že v létě 2017 spolu běžíme ze Štrby do Zakopaného (a zpátky na vlak)! S mobilem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jakube, pořád běhám s mobilem. I když už mi běh zaznamenává Garmin, občas ho na něco potřebuju, třeba mě něco napadne a zapíšu si to. Já vím, kazí to tempo :) Hudbu z něj neposlouchám, už ani nemám sluchátka, ale pro každý pád ho mám. Zatím jsem jen jednou volal kamarádovi, aby mě identifikoval pro policii, když mě sebrali a já sebou neměl občanku (s tou zase neběhám)...

      Jinak životnost všech těchto hraček je maximálně dva roky - pak v nich chcípne dobíjecí baterka (resp padne jí výdrž hodně dolů) a výměna bude stát tolik, že budeš řešit, zda si nepořídit něco jiného. Takže když vyhodnocuju takovou věc, dívám se na to horizontem roku, maximálně těch dvou. Šance, že bychom spolu běželi ze Štrby do Zakopaného v létě 2017 a ty jsi mě netáhl přitom na kárce, je malá a více závisí na rychlosti změně kontinentálního driftu :)

      U ostatních věcí spíš preferuju momentální potřebu a cenu. Třeba u oblečení - vím, že některé věci, co kupuju, nejsou pohodlné na běhy nad 20 km, jenže ty já moc nedělám. Do doby, než je dělat budu a začne mi to vadit, ještě doufám trochu zhubnu a pak si budu potřebovat koupit něco jiného. Už teď na mě adidasácká bunda za dva litry při běhu plandá, protože to panděro, co ji fixovalo, už trochu ubralo... Není potřeba pro začátečníka, jako jsem já, si kupovat to nejkvalitnější, neocením to a naopak to přeplatím.

      Příklad: koupil jsem si levnou mikinu do zimy. Stála tři kila, ale dost profoukla. Pak jsem si přikoupil za další tři kila větrovku. Bylo to dobrý, ale na běhy kolem 10 km už ne tak komfortní. Tak jsem si ve výprodeji teprve tehdy koupil tu zateplenou bundu od Adidasu, ta je super, ale stála dva litry. Kdybych si ji koupil hned, už bych teď potřeboval jinou velikost a pravděpodobně bych si nevybral tak, abych byl teď spokojený...

      Prostě jsme v jiné pozici. Ty už máš naběháno a máš zkušenosti. Já ne, jsem dvakrát těžší a to, co funguje u tebe, u mě nefunguje :)

      Vymazat
    2. Výdrž dobíjecí baterky 2 roky?!! Já dal za hodinky osm litrů!!! To abych si máknul, jestli chci dostat cenu kilometru na jednu korunu!

      Mimochodem, víš už, kolik tě vlastně stojí jeden kilometr? Začal jsem to počítat, ale lekl jsem se, že bych už nikdy nevyběhl, tak jsem zase rychle přestal :)

      Ty Tatry probereme v dubnu, mám to už vymyšleno. A neboj, ač se to při momentálním pohledu na polskou politiku tak úplně nezdá, stále jsme na stejném kontinentu, takže není kam driftovat :)

      Vymazat
    3. Záleží na tom, jak ji huntuješ, ale počet dobíjecích cyklů bude kolem 600, to je při denním nabíjení dva roky i při ideálním opečovávání :)
      Proto jsem ty hodinky chtěl na denní nošení, aby se mi to rentovalo ...
      Tatry, to jsem teda zvědav. Myslel jsem, že je to na Slovensku, ale jestli to vrátili Polsku, tak dobře poláci :)

      Vymazat
  2. Nové Garmin Vivoactive HR vypadají dobře. Ještě bych dodal, že někomu mohou vadit chybějící intervalové tréninky. Ale třeba na to je/bude nějaká IQ aplikace. Takže já stále váhám a běhám s mobilem :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavý aspekt, ty nabíjecí intervaly. V tomto smyslu je pak Fenix 3 vlastně skoro dobrá koupě. Při mém cca týdenním intervalu nabíjení by baterka neměla být limitem. Počítám, že nejpozději za 10 let si stejně zdůvodním novější model :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj, mám garminy forerunner 235 a mám problém s nadmořskou výškou. V appce mi to ukazuje nesmyslná čísla, nevím si tady s tím rady, jak to zprovoznit?:) Poraďte

    OdpovědětVymazat

Doporučuju si přečíst:

Placené funkce Runkeeperu a Stravy a jejich přínos pro běhání

Vedli jsme tuhle s Jakubem debatu o tom, jaké softy na běhání používáme a zda mají pro nás hodnotu jejich placené funkce. Leží mi to v hlavě...